torsdag 8 mars 2012

Pillertriller

Den andra delen av mitt inlägg om mental hälsa kommer här. 

När jag ringde och fick hjälp frågade kvinnan mig om jag ätit medicin mot depression förut. Jag svarade nästan upprört 'Nej!' och att jag absolut inte var intresserad av det. Jag ville deala med min problem genom terapi och inget annat. Hon sa att det självklart var mitt beslut, men att en läkare alltid är närvarande vid första besöket och kommer då att informera om detta. Dock endast informera. Detta var mycket viktigt för mig. Jag kände att jag inte ville ha nån 'quick fix' med medicin, som var hur jag såg på det. 

Läkaren hette Katarina och var ung och trevlig. När jag pratat och gråtit i en timme med kuratorn och henne berättade kuratorn hur de brukade lägga upp besöken och samtalen. Allt lät toppen. Sen berättade läkaren Katarina om hennes del i det hela. Som inte alls var som jag hade trott. Hon berättade att utifrån vad jag berättade misstänkte hon att jag kunde lida av seratoninbrist. Detta kan ge upprepade depressioner  under livet samt kunde vara del av orsaken till min ångest och misslyckandekänslor. Hon berättade hur tabletter mot detta kunde hjälpa att stabilisera vardagen för att sen underlätta samtalen och arbetet med problemen man har. Efter att ha hört vad hon sa bestämde jag mig för att lita på dem och följa rådet att börja med medicinen

Redan efter ett par veckor märktes en enorm skillnad. Jag tror att Johan var den som märkte det först, tom innan jag själv märkte det. Jag kan bara beskriva det som att jag befunnit mig i en storm under lång tid och vinden plötsligt mojnade. Jag blev gladare, lugnare och trevligare. Under hösten fortsätta jag märka att jag kunde hantera motgångar och svårigheter mycket bättre än innan. När vi drabbades av en vattenläcka i vår lägenhet i november och sen i december fick veta att vi skulle behöva flytta till en evakueringslägenhet bröt jag ihop. Men istället för att gå ner i en depression var jag knäckt i ungefär 2 dagar, sen vände det. Jag kunde snabbare se lösningar och möjligheter än innan. Jag gick inte och ältade det som jag skulle ha gjort några månader tidigare. Att det sen visade sig att det skulle lösa sig så pass bra som sen sen gjorde med vår underbara evakueringslägenhet hade jag inte kunnat föreställa mig, men så var det oxå jag som fixade det! Att jag orkade det! 

Jag ska inte säga att medicinen är allt. Jag tror att terapin, mitt konstanta arbete med mig själv och mindfullnesskursen har alla haft någon med det att göra. Men jag vet att jag inte hade varit den lugna personen jag är i dag (jämfört med innan ska tilläggas, jag är fortfarande en dramaqueen at heart) om jag inte hade vågat ta steget och ta emot all den här fantastiska hjälpen.

Jag fick idag veta att en bekant tagit steget och kontaktat samma ställe som mig för hjälp. Jag hoppas att hon kommer få den hjälp hon behöver. Och jag hoppas att om nån där ute läser detta har funderat på att söka hjälp, vågar ta steget och be om hjälp. För jag kan inte säga detta nog gånger; Jag är lycklig nu. Jag har mycket kvar att jobba med, men ändå. Att få vara lycklig. Vilken grej!

4 kommentarer:

Josefine sa...

Vilken tur att du tog tag i det och kom till så bra människor. Serotoninbrist är verkligen inte att leka med. Mina nivåer svajar minst sagt rejält en gång i månaden. Då äter jag antidepressiva. Det har liksom kapat de värsta raseriutbrotten, ångestanfallen osv. Inte gjort mig superlycklig på något sätt men gjort att jag kan hantera känslostormarna på ett mer rimligt och bra sätt. Kan dock fortfarande också vara dramaqueen men ibland har man ju faktiskt rätt att bli skitarg/vansinnig osv när något är fel. Men kanske inte fullkomlig galenpanna... haha

Charlotta sa...

Jag tror mediciner kan vara bra om de skrivs ut på ett bra sätt. Jag vet att mitt liv blir mycket, mycket jobbigare utan min medicin. Jag lider också av seretoninobalans vilket gjort mitt liv väldigt svajigt. Jag har som ingen hud mot yttre påfrestningar utan medicin. Jag har liksom alltid varit en ängslig person trots trygg, fin barndom osv. Ser medicinen lite som mitt insulin. Inte konstigare än så. Och det händer absolut inget konstigt med mej av dem. Jag blir bara som alla andra. Ingen avtrubbning eller så som vissa tycks tro. Sen har jag varit med om att personer i min närhet fått medicin men inte alls reagerat som jag på den. Då har det blivit utskrivet som någon slags kvick fix mot deppighet. Vet inte riktigt vad jag vill säja med det här inlägget mer än att jag tycker att det är så skönt och bra för dej att du fått hjälp, att mediciner inte är något att skämmas för eller konstigt (inte för att jag tror du gör det). Bara BRA helt enkelt!! :)

Ina sa...

Jag kom upp till noll när jag började äta antidepressiva. Då orkade jag ta tag i problemen som låg bakom, utan medicinen hade det inte gått.

Medicin är bra när det skrivs ut på rätt sätt :)

Sophie sa...

Ja, så är det. Skönt att du oxå kunnat börja jobba med ditt tack vare medicinen.